söndag 13 mars 2011

Tid och "måsten" Tankar en söndagsafton


Tid.

Vad ÄR Tid? Ett sätt som människan funnit ut att mäta på,,,, Mäta VAD? Stunden? Nuet? Dået?

Vem bestämde hur lång en sekund är?

NU gick en sekund, så lång är den och sextio sådana stunder kan vi kalla,,,en minut!

Sedan kom vi på att Tid kunde stressa. Lev i NUET, Mindfullness, böcker, kurser, köpa, köpa och få mer TID över! Eller,,inte?

MÅSTE då? Vad är DET? Jag MÅSTE hinna, jag MÅSTE diska, jag MÅSTE hit å dit!

Nu ska jag i fortsättningen säga; nu VILL jag diska, det känns skönare. Jag HINNER precis det jag ska på den tid jag har, för Tid är bara ett begrepp, ett matematiskt uträknat elände =)

Sov Gott

Wynja

1 kommentar:

Mommonii sa...

De gamla grekerna hade två begrepp för tid; Kronos och Kairos. Kronos är den linjära, kronologiska tiden, klocktiden, den som tickar på och blir till timmar, dagar och år. Det är ett litet problem med Kronos och det är att den inte fungerar i den där lilla, lilla punkten mellan det som varit och det som ska komma, eftersom det vi kallar "nu" i samma stund som vi säger det blir till ett "nyss". I det ögonblicket blir tiden istället Kairos, något som inte går att mäta eller definiera men som är det allra bästa att vara i....ett slags gudomligt ögonblick i skapelsen då allting är som det egentligen är tänkt att vara. Den där andlösa stunden då man drunknar i nån annas blick eller andas samma andetag.... då det är så stilla att tystnaden talar....
Jag antar att det är ens ansvar att se till att man hitar lite Kairos här och där bland all Kronos men inte ens de där gamla grekerna lyckades väl helt ut, även deras samhälle gick väl under i nåt krig nån gån för länge sen....